گزارش كاملي از برگزاري نشست رسانه ای سومین جشنواره تولیدات استانی


رقيه بقائي/ نشست رسانه ای سومین جشنواره تولیدات استانی با حضور مجید مصلحی مدیر امور استان ها و مجلس و هم چنین مدیر جشنواره،غلامرضا قاسمی دهشالی دبیر جشنواره و علی قربانی مدیر مركز محافل و جشنواره هاي حوزه هنري در سالن شماره دو تالار اندیشه برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجید مصلحی با آغاز سخنان خود از اهمیت و لزوم برگزاری این جشنواره گفت:
سومین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری از 25 تا 28 اردیبهشت با حضور مجموعه متراکمی از هنرمندان ، اساتید ، پیش کسوتان ، مدیران فرهنگی از سراسر کشور در ترکیبی از رشته های هنری در کرمانشاه برگزار خواهد شد ، امروز جشنواره های بسیاری چه در سطح منطقه ای ، ملی و بین المللی در ایران برگزار می شود ، که احتمالا در مقایسه با آنچه در حوزه هنری رخ می دهد شاید با شکوه تر و پرجلوه ترند اما آنچه جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی را از دیگر جشنواره ها متمایز و برجسته می کنند ، نه شکوه و جلوه و شیوه ی برگزاری آن است ، بلکه توجهی است از یک سو به همه گونه ها و گرایش های هنری از جمله هنر های تصویری ، نمایشی ، تجسمی ، موسیقی ، ادبیات ، و ادبیات پایداری ، پژوهش و نشر شده و از جهت دیگر در اهدافی نهفته است که این جشنواره برای تحقق آن شکل گرفته و پیروی از یک نظام برنامه ریزی را در آن دنبال می کند . بزرگان به ما آموخته اند در مواجه با هر پدیده باید سه محور را در نظر بگیریم ، تشخیص ، تثبیت و تعالی . وی هم چنین سخنانش را این گونه ادامه داد:
ما از چند سال قبل در بررسی فعالیت های مراکز استانی و نسبت آن با ماموریت های تعریف شده برای حوزه هنری به این تشخیص رسیدیم که :
1- اکثر مراکز استانی حوزه هنری فعالیت محورند نه تولید محور ، و مجموعه فعالیت های خوبی هم صورت می گیرد ، ولی اگر یک فعالیت تبدیل به محصول نشود و در دسترس مخاطب قرار نگیرد ، این فعالیت ناقص است.
2- بررسی ها نشان می داد اکثر فعالیت های فرهنگی هنری فاقد پیروی از یک نظام منسجم برنامه ریزی است و گاهی سلیقه ها و توانمندی مدیران و مجموعه ها هر چند نتایج خوبی داشت ولی جایگزین برنامه ها می شد و با رفتن آدم ها برنامه ها عوض می شد .
3-منابع مالی و مجموعه حرکت های جدی معطوف به مرکز نشین ها بود و لابی در کسب این منابع و توزیع در این منابع نقش اساسی داشت.
4-نقش مرکز نشین ها در عرصه فعالیت های مراکز استانی به جای حمایت و نظارت میل شدید به تصدی گری داشت.
5-انتظار بی حد وحصر از هنرمندان برای حضور در همه صحنه ها موجب بروز مشکلاتی برای خلاقیت آنها و گاهی برای مسئولین میشد.
6 - تب اجرا در بین مسئولان فرهنگی و هنری و تمایل به اریه آمار کمی که کتر در حوزه فرهنگی کاربرد دارد موجب عدم توجه کافی به اثر بخشی و کیفیت برنامه ها شده بود.
7-عدم توجه به حضور روز افزون تکنولوژی و تاثیر آن بر کارکرد های فرهنگی و هنری و عدم توجه به مزیت های رقابتی در استفاده از تکنولوژی موجب کاهش سطح توسعه و اثر گذاری در تولید پیام بود و هست.
8-عدم توجه به ماموریت های اصلی تعریف شده برای دستگاه های فرهنگی و هنری در هر بخش و گاهی تولید پیام های متناقض با ماموریت ها و همچنین عدم توجه به نیاز مخاطب،ذائقه و نحوه یارزیابی و تحلیل مخاطب از همه مسایلی بود که می توان نام آن را تشخیص شرایط موجود دانست.
وی ادامه داد: ایجاد جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی برای رسیدن به مطلوب خود باید برای این تشخیص ها و سیاستگذاری و برنامه ریزی کرد و اهدافی را تعریف می کرد که شاید وجه تمایز آن با سایر جشنواره ها باشد.این جشنواره داخلی ولی در سطح ملی شامل ترکیبی از همه رشته ها و در گستره جغرافیایی کشور و توجه به هنر و فرهنگ خارج از تهران است.
مصلحی در ادامه به اهداف این جشنواره اشاره کرد و گفت: شناخت توانمندی مراکز استان ها، عرضه آثار هنری مراکز استانی به جامعه هنری کشور، ایجاد فضای سالم رقابتی میان هنرمندان جوان و متعهد سراسیر کشور و کشف و جذب این استعدادها، تاکید بر خلق نمونه متناسب با ماموریت های سازمانی به همراه تولید انبوه و تبدیل شدن آن به محصول و انتقال تجربه های هنری هنرمندان، پیشکسوتان و مدیران سراسر کشور در فضای صمیمی و دوستانه و اینکه بپذیریم تهران قلب ایران است ولی ایران تنها تهران نیست و استان ها هریک قسمت هایی از یک پیکره باشکوه به نام ایران اسلامی است که اگر کارکردهای آن را نبینیم یا نشناسیم و استفاده نکنیم از ظرفیت اصلی این پیکره محروم مانده ایم، از اهداف این جشنواره است.
مدیر استان ها و مجلس حوزه هنری و مدیر این جشنواره در ادامه خاطرنشان کرد: این جشنواره آینه ای از فعالیت های فرهنگی و هنری مجموعه ای از هنرمندان و همکاران ما در گستره کشور است که دعوت می کند او را داوری کنند، نقد کنند و نقاط قوت برجسته و نقاط ضعف را نشان می دهد.
مصلحی در اشاره به کار های برجسته ای که قرار است همزمان با این رویداد فرهنگی ، انجام گیرد ،اظهار داشت: افتتاح سینما آزادی کرمانشاه که با همت استاندار محترم، مجموعه مدیریت سینما شهر و حوزه هنری پیگیری شده است، رونمایی از تعداد زیادی کتاب در حوزه ادبیات پایداری که در تاریخ کشور کار بی نظیری است، یادمان مرصاد و برگزاری ش خاطره در منطقه مرصاد با حضور فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس و ایجاد نمایشگاه دانمی کتاب و عکس و بخش اطلاعات در این محل، تقدیر از پیشکسوتان استانی مرتبط با حوزه هنری، بزرگداشت حضرت آیت ا... نجومی با عنوان عالم برجسته و هنرمند برجسته کرمانشاه که سالها از نزدیک با حوزه هنری همکاری داشته اند، دعوت از اصحاب رسانه، اساتید و هنرمندان و مدیران برای شرکت در این جشنواره که خودش به دلیل حجم حضور آثار در موضوعات مختلف و حضور هنرمندان از سراسر کشور فرصتی برای ظرفیت شناسی در این زمینه و نقد سازنده و امید به آینده است.
مدیر استان ها و مجلس درباره انتخاب کرمانشاه به عنوان محل برگزاری این جشنواره، گفت: استان کرمانشاه به عنوان کلانشهری که ضمن محروم بودن دروازه ورود اسلام به ایران زمین بوده و نقش اساسی در دوران دفاع مقدس از شروع تا پایان که عملیات مرصاد بوده، داشته و شهر علما و بزرگانی چون آیت ا... نجومی و دیگر بزرگان بوده است.
وی انتخاب این شهر به لحاظ مردمی را نیز حائز اهمیت دانست و به صفات و ویژگی هایی چون پهلوانی، مهمان نوازی و غریب نوازی و حفظ برادری و در کنار هم بودن با وجود چند قومیتی را از دیگر شاخصه های مردمی این استان دانست، ضمن اینکه از لحاظ طبیعی و جغرافیایی نیز از شرایط خوبی برخوردار است و در سفر حضرت آقا به این استان در سال گذشته حضور چشمگیر مردم و برنامه ریزی مسئولان استان ها بسیار خوب بوده است.
مصلحی همچنین در خصوص زمان برگزاری جشنواره نیز گفت: معمولا اکثر فعالیت های جشنواره ای در نیمه دوم سال برگزار می شود و در تقویم جشنواره ها در اردیبهشت اتفاق خاصی صورت نمی گیرد.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی گفت: این نشاط حاصل از تولید در ابتدای سال به دیگر قسمت ها نیز باید سرایت کند و فضای بسیار صمیمی و خوبی برای نشان دادن همدلی و همکاری برای کارهای بزرگ ایجاد شود.
در ادامه نشست رسانه ای قاسمی دهشالی ، دبير سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري با اشاره به ضرورت توجه مسئولان به انجام فعاليت هاي فرهنگي و هنري كشور گفت: سهم بخش هاي تفريحي، هنري، فرهنگي و ورزشي در ارزش افزوده اقتصاد ملي در سال هاي 84 تا 86 بين 013/0 و 2/0 ارزش افزوده بوده كه حداكثر اين رقم در سال 85 و 86 به ميزان 2/0 بوده است كه اين سهم بسيار با ارزشي است، بنابراين با اين آمار ما سهمي فرهنگي و هنري در ارزش افزوده نداريم.
وي افزود: برگزاري جشنواره توليدات استاني در 7 بخش هنرهاي نمايشي، تصويري، تجسمي، ادبيات، مطالعات پايداري، موسيقي، رسانه هاي ديجيتال مي تواند در اقتصاد ملي و اشتغال نقش ايفا كنند.
دبير سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري با اشاره به عدم ارتباط مراكز استاني به رسانه هاي خبري اظهارداشت: يك اتفاق مهمي كه در استان ها رخ مي دهد متاسفانه اين اتفاق به علت دسترسي نداشتن به رسانه هاي خبري بازتابي پيدا نمي كند و توليدات مراكز استاني تا سال ها ناشناخته باقي مي مانند كه برگزاري اين جشنواره فرصت بسيار مناسبي براي معرفي آثار توليد شده مراكز استاني حوزه هنري است.
دهشالي درخصوص آثار پذيرفته شده و نحوه داوري آثار ارسالي ادامه داد: بالغ بر 4 هزار و 635 اثر در اين جشنواره مورد داوري و ارزيابي 150 داور تراز اول كشور قرار گرفت. كه اين جشنواره توليدات استاني قريب به 150 منتخب دارد و در اختتاميه جشنواره به خاطر كثرت منتخبين از نفرات اول تجليل مي شود و مراسم تجليل از نفرات دوم و سوم بخش هاي مختلف نيز در طول برگراري جشنواره انجام خواهد گرفت.
وي با اشاره به برنامه هاي جنبي جشنواره توليدات استاني در استان كرمانشاه گفت: در طول 4 روز جشنواره توليدات استاني حدود 50 برنامه در قالب اجراي تئاتر، نمايش فيلم ، ويژه برنامه،برپايي نمايشگاه، برگزاري نشست هاي تخصصي و جلسات نقد و بررسي برگزار مي شود.
دهشالي در پايان خاطرنشان كرد: همچمين قرار است از 56 كتاب توليد شده توسط مراكز استاني حوزه هاي هنري در بخش هاي انقلاب ، دفاع مقدس و خاطرات مربوط به آزادگان رونمايي شود.
علی قربانی مدیر مركز محافل و جشنواره هاي حوزه هنري و دبير كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري با اشاره به بخش هاي مختلف اين جشنواره گفت: سومين جشنواره توليدات استاني در 7 كميته شامل هنرهاي نمايشي، هنرهاي تصويري، هنرهاي تجسمي، ادبيات، فرهنگ و مطالعات پايداري، موسيقي و رسانه هاي ديجيتال مربوط به آثار توليد شده در مراكز استاني حوزه هاي هنري فعاليت مي كند.
قرباني در ادامه افزود: اين جشنواره به خاطر حجم بالاي آثار توليد شده به صورت دو سالانه برگزار مي شود.
دبير كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري در پايان خاطرنشان كرد: نخستين دوره اين جشنواره در سال 1385 در استان اصفهان و دومين دوره اش سال 1387 در استان تهران برگزار شد و اينك سومين دوره جشنواره توليدات استاني در تاريخ 25 لغايت 28 ارديبهشت ماه در استان كرمانشاه برگزار مي شود.





قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره